woensdag 26 september 2012

Team Anatomie

Vroeger

Voor degenen die mij al langer kennen....in 1982 was ik 'een fanatiek mannetje' bij Anatomieles. Ik vond in die tijd niets leuker dan het hele menselijke lijf uiteen te rafelen en te kijken hoe het in elkaar zat. Botje voor botje, spiertje voor spiertje en peesje voor peesje.

Het hele menselijke beweegsysteem vond ik interessant. Eerst alle botten, banden, pezen en spieren leren en daarna de biomechanica. Razend interessant. Zelfs nu (30 jaar later) kan ik redelijk op spiernivo (in het Latijn) bewegingen herleiden (in elk geval maak ik indruk bij een fysio....).
Indertijd een mooie basis, want hoe beweegt een mens eigenlijk?

Hoe beweegt een mens?

 
Die vraag speelt sinds een klein decannia ook op een ander nivo. Hoe beweegt een mens eigenlijk in teams en organisaties? Ook daar zijn voortdurend mechanismen (biomechanisch). Er zijn allerlei verbindingen die soms wel en soms ook niet (samen)werken. Vooral het hoe en wat in teams en organisaties zijn voor mij een inspiratiebron geweest voor een nieuwe reeks artikelen:
Team Anatomie.

Tot op het bot

De komende dagen werk ik een casus uit voor Tijdschrift voor Coaching artikel dat deze week verschijnt 'van fatale naar vitale teams'. Dit artikel en de casus, maar ook de visie erachter zijn de basis voor een nieuwe reeks artikelen, waarbij ik teams en hun menselijke mechanismen analyseer tot op het bot. En zelfs dan nog kan ik doorslaan naar cel of dna nivo....

De kern bij 3DMens

Dit is ook waar het bij 3DMens om gaat. De kern is: Wat beweeg jij?
Staat achterop mijn visitekaartje! Weet je wat jou beweegt of niet, dan kun je anderen daarin ook laten bewegen. 

Voor wie interessant?

Voor iedereen die zich bezig houdt met groepen, samenwerkingen of als je meer wilt snappen van iets als wat recent in Haren gebeurde. Dus voor leiders, begeleiders (incl. coaches), opleiders en belijders.

Meld je aan als vaste lezer, dan mis je niets. Volgende week verschijnt het eerste artikel Team Anatomie. Morgen en dagen daarna lees je de Casus voor Tijdschrift voor Coaching.

Nieuwsbrief ontvangen met info over opleidingen, workshops, persoonlijke begeleiding etc. ? Stuur me dan je mailadres via 3dmens@gmail.com.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten