zondag 12 februari 2012

Theory - U deel 1

In de 3DMens visie heb ik al eerder iets kort geschreven over het in verbinding staan met jezelf, met anderen en met het grotere geheel. De Theory U (C.Otto Scharmer) laat ik vanaf nu vaker aan bod komen, omdat het eigenlijk een voor mij mooi plaatje geeft over waar het om gaat bij de 3DMens.
In het kort komt de U - gedachte erop neer dat we met een andere manier van kijken meer gaan 'zien'. Het werken met je eigen stem in het systeem geeft beweging, maar die beweging is van te voren niet te beschrijven. Het vergt een inspanning, maar tegelijk ook ontspanning om te bewegen. Die paradox fascineert me. Het gaat om open staan voor wat zich aandient. Dat betekent dat je gaat loslaten wat al bekend is. Echt luisteren! En daarmee betreed ik een lastig gebied, want wat is echt luisteren? De beste ideeen die ik zelf krijg, krijg ik juist op die momenten dat ik er niet aan denk. Zoiets bedoel ik. In de boeken die hierover gaan lees ik teksten als zuiver weten, dieper weten.
Meneer Scharmer schrijft in zijn peuter-vuistdikke boek als ondertitel van Theory U : Leiding vanuit de toekomst die zich aandient.
Precies dat is wat mij nu bezighoudt in mijn eigen professionele ontwikkeling. Mezelf openstellen, luisteren en mijn innerlijke stem laten spreken. Door dat te doen en zeker door het vooral ook niet te doen gebeuren er dingen die ik voorheen niet voor mogelijk hield. Prachtig...en ik hou je graag op de hoogte van mijn proces daarin. Even wat minder ratio en wat meer vertrouwen op wat zich 'ont'wikkelt. Ik zal in mijn blog steeds iets meer bloot geven over het volgen van mijn eigen U bocht.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten